GPR APPLIED TO RIGID PAVEMENT FROM SANTOS DUMONT AIRPORT, RJ
Abstract
ABSTRACT. This paper presents the results of a research performed by using Ground Penetration Radar (GPR) to evaluate the structure of the rigid pavement ofSantos Dumont Airport in Rio de Janeiro, Brazil. The GPR data profiles were acquired with 250 and 700 MHz shielded antennas. The geophysical investigation wasperformed along of 6 profiles, totaling 1432 meters of GPR sections. For calibration of the speed of propagation of electromagnetic wave were drilled three boreholesuntil the depth of 1.8 m. The results of GPR allowed the precise delineation of reflectors related to geotechnical interfaces (pavement thickness - concrete slab andmacadam) and geological (sand/embankment soil), showing the efficiency of this method in this case study.
Keywords: GPR, concrete, rigid pavement, Santos Dumont Airport.
RESUMO. Este trabalho apresenta o resultado de uma pesquisa desenvolvida usando Ground Penetrating Radar (GPR) para avaliar a estrutura do pavimento rígido do pátio de manobras de aeronaves do Aeroporto Santos Dumont, no Rio de Janeiro, Brasil. Para isso foram usadas antenas blindadas com frequências de250MHz e de 700 MHz. Os dados de GPR foram adquiridos no modo common offset , ao longo de 6 perfis que totalizam 1432 metros de investigação. Para a calibração da velocidade de propagação da onda eletromagnética foram executados três furos de sondagem até a profundidade de 1,8 m. Os resultados de GPR possibilitaram odelineamento preciso de refletores relacionados a interfaces geotécnicas (espessura do pavimento - revestimento de concreto e do macadame) e geológicas (areia/aterrocom entulho), mostrando a eficiência da aplicação deste método neste estudo de caso.
Palavras-chave: GPR, concreto, pavimento rígido, Aeroporto Santos Dumont.
Keywords
Full Text:
PDFDOI: http://dx.doi.org/10.22564/rbgf.v32i2.454
a partir do v.37n.4 (2019) até o presente
v.15n.1 (1997) até v.37n.3 (2019)
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