INTEGRATION OF GEOELECTRICAL METHODS IN THE DIAGNOSTIC OF A DIESEL CONTAMINATED SITE IN SANTA ERNESTINA (SP)
Abstract
ABSTRACT. Hydrocarbons meet more than 50% of world wide demand for industries and main transportation means. Unfortunately, the use of this energetic matrix in large scale is the frequent cause of contamination of soil and groundwater, scenarios that present risks to human health and limit the use of natural resources. Geophysical methods constitute an important tool for the evaluation of these cases, as they offer relevant information in an indirect and comprehensive manner, with low relative cost, guiding remediation efforts in contaminated areas. In this work a geophysical study was performed in Electro DC Resistivity and Induced Polarization in a sandy tropical soil contaminated by a 58,000l diesel spilling a railway accident, and aimed to diagnose the contamination scenario after more than seven years from the incident. 11 lines of electrical imaging were performed with generation of resistivity and charge ability models integrated in 3D view blocks. The results indicated the punctual occurrence of shallow zones of low resistivity close to the place of contaminants infiltration, associated to the action of natural attenuation processes. The model presented zones of high chargeability associated to the probable presence of metallic minerals formed during and after the action of biodegradation processes. The results set pointed to a general scenario of an advanced stage of decontamination in the area, with effective natural attenuation processes.
Keywords: accident, hydrocarbons, natural attenuation, induced polarization, DC resistivity.
RESUMO. Os hidrocarbonetos atendem a mais de 50% da demanda mundial das indústrias e principais meios de transporte. Infelizmente, o uso desta matriz energética em larga escala é a causa frequente de contaminações de solos e águas subterrâneas, situações que representam risco à saúde humana e inviabilizam o uso de recursos naturais. Os métodos geofísicos constituem um importante instrumento de avaliação nestes casos, pois oferecem informações relevantes de maneira indireta e abrangente, com baixo custo relativo, e orientam ações de remediação de áreas contaminadas. Este trabalho realizou um estudo geofísico de Eletrorresistividade e Polarização Induzida em solo tropical arenoso contaminado por vazamento de 58.000l de diesel em acidente ferroviário, e buscou diagnosticar o cenário da contaminação decorridos mais de sete anos do acidente. Foram realizadas 11 linhas de imageamento elétrico com geração de modelos de resistividade e cargabilidade integrados em blocos de visualização 3D. Os resultados indicaram a ocorrência pontual de zonas rasas de baixa resistividade próximas ao local de infiltração de contaminantes, associadas à ação de processos de atenuação natural. O modelo apresentou zonas de elevada cargabilidade associadas à provável presença de minerais metálicos formados durante e após a ação dos processos de biodegradação. O conjunto dos resultados apontou para um panorama geral de avançado estágio de descontaminação da área, com atuação efetiva dos processos de atenuação natural.
Palavras-chave: acidente, hidrocarbonetos, atenuação natural, polarização induzida, eletrorresistividade.
Keywords
Full Text:
PDF (Português (Brasil))DOI: http://dx.doi.org/10.22564/rbgf.v33i4.760
a partir do v.37n.4 (2019) até o presente
v.15n.1 (1997) até v.37n.3 (2019)
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